به گزارش ایرنا، مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه گفت: این اعتبار به صورت فاینانس داخلی در مقابل تضمین بازپرداخت ۵۰درصد ازسوی شهرداری تهران و ۵۰درصد از سوی دولت و با موافقت شورای اقتصاد به شرکت مترو تخصیص داده شد.
محسن هاشمی در جمع خبرنگاران افزود: هزینه احداث این خط ۷۷۰میلیون یورو پیشبینی شده که در مرحله نخست، ۱۰۰میلیون دلار آن توسط بانک صنعت و معدن تامین میشود.
وی طول خط ۳مترو تهران را ۳۵کیلومتر اعلام کرد واظهار داشت : این پروژه با بیست و سه ایستگاه زیر زمینی به طول ۲۴کیلومتر و هفت کیلومتر ایستگاه رو زمینی به طول ۱۱کیلومتر احداث میشود.
بهگفته وی، این پروژه در پنج فاز احداث میشود که فاز نخست آن به طول ۷/۱کیلومتر مسیر رو زمینی، یکهزار و صد متر تونل از شهریورماه جاری آغاز می شود.
هاشمی گفت: مدت زمان پیش بینی شده اجرای این طی دو سال و زمان بهره برداری از آن سال ۸۸است.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه افزود: فاز نخست دارای چهار ایستگاه بوده و از بزرگراه آزادگان آغاز، تا میدان راه آهن امتداد یافته و به خط یک در ایستگاه شوش متصل خواهد شد.
هاشمی تاکید کرد: فاز ۲این خط، با ۱۴ایستگاه زیر زمینی، ۱۲هزار و ۵۳۰متر تونل، فاز ۳با پنج ایستگاه زیرزمینی، ۶هزار و ۲۰۶متر مسیر زیرزمینی و یک توقفگاه، فاز ۴با چهار ایستگاه روزمینی و ۴هزار و ۶۰۰متر مسیر روزمینی و فاز پنج نیز با ۴ایستگاه زیرزمینی ۴هزار و ۶۹۰متر مسیر زیرزمینی طی زمان اعلامی احداث میشود.
وی زمان بهرهبرداری کامل ازخط ۳متروی تهران را سال ۱۳۹۳اعلام کرد.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه همچنین از بهرهبرداری بخش از خط ۴مترو و نیز خط یک مترو از میرداماد تا تجریش طی سال جاری خبرداد.
هاشمی متروی تهران را یکی از مهمترین حوزههای شهری پایتخت برشمرد و اظهار داشت: برای تکمیل ۴۳۰کیلومترخطوط ریلی تعیین شده برای تهران به سرمایهای بالغ بر ۱۰میلیارد دلار نیاز است تا به نتیجه مطلوب برسد.
وی افزود: متروی تهران هم اکنون بالغ بر ۹۰کیلومتر و نیز ۵۰ایستگاه دارد و قادر به جابجایی یک میلیون و ۳۰۰سفردرروز است که با توسعه تعداد واگنها این رقم به ۲/۵میلون سفر خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه در ادامه با اشاره به طرح سهمیه بندی بنزین وازدحام مترو و کمبود واگن گفت: خبر دردناکی است اگر بگوییم نیاز جدی به واگن درپایتخت داریم اما واگن سازان داخلی بدلیل عدم حمایتهای مالی امکان تولید ندارند.
وی گفت: هم اکنون در متروی تهران، نیاز به بیش از۱/۵میلیارد دلار کابل خارجی ویژه نسوز است، چرا این نیاز باید از خارج از کشور تامین شود و به چه دلیل با وجود متخصصان خبره و سرآمداین نیازها و تولیدات درکشور تامین نمی شود.